ArTe Dance – balettituntien tavoitteena on kokonaisvaltainen ymmärrys omasta kehosta, sen potentiaalin löytäminen nauttien samalla siitä, että voit jättää hetkeksi mielestäsi kaiken muun ja vain tanssia. Tunneilla kehität itseäsi monipuolisesti, terveellisesti ja turvallisesti.

Kehonhallintaharjoitteiden avulla kehität vartalon hallintaa, lihasvoimaa, elastisuutta ja lämmittelet baletin tekniikkatuntia varten.

4A6DDDA3-0513-4AA5-979D-EF8BD6D162EE

Baletti on samassa paketissa upeaa taidemuotoa, kehonhuoltoa ja kunnonkohotusta. Balettitunnilla musiikki ja liike vievät ajatukset pois arjesta ja parhaimmillaan antavat mahtavan kokemuksen tanssin mukaansatempaavasta voimasta. Baletin treenauksessa aloitetaan harjoittelu ns. alkeista, jossa opetellaan balettitekniikan sekä vartalonhallinnan perusteet. Treenimäärien myötä, balettitekniikan ja voiman kehittyessä edetään vaativampiin teknisiin liikesarjoihin.

Baletin harjoittelu aloitetaan kaikilla tunneilla tankojen ääressä, josta siirrytään keskilattialle taidon mukaisiin liikkuviin harjoitteisiin sekä tasapaino-, piruetti- ja hyppysarjoihin.

Kaudella 2021-2022 balettitasoja on kaksi, Keskitaso ja Jatkotaso. Keskitaso on suunnattu harrastajille, jotka hallitsevat baletin perustekniikan ja Jatkotaso on jo useamman vuoden tanssineille.

Lattiatanko perustuu baletin perusliikkeiden suorittamiseen lattiatasossa. Harjoitteet ovat luonteeltaan yksinkertaisia, jolloin liikkeen suorittamisen aikana havaintojen tekeminen työskentelystä ja kehon linjauksista on helpompaa ja kokonaisvaltaisempaa. Lattiatankotyöskentely antaa hyvän pohjan muille tanssitunneille ja toimii erinomaisena lämmittelynä balettitunnille.

Somatic Pilates harjoittelussa kehonhallinnan vahvistaminen tapahtuu monipuolisten harjoitteiden täsmällisen ja tarkan suorituksen avulla. Tietoisella hengitystekniikalla voidaan tehostaa yksinkertaistenkin liikkeiden vahvistavaa vaikutusta. Pilatestreenaus on maailmalla tanssialan ammattilaisten keskuudessa tärkeä osa kehonhuoltoa ja mm. Lontoon The Royal Ballet School on ottanut sen osaksi koulutustaan.                    Pilatestekniikalla kehitetään voimaa, joustavuutta, jäntevyyttä, rentoutta.

Venyttely -tunnilla käydään läpi monipuolisesti eri kehonosia sekä rentouttaen että joustavuutta tavoitellen. Näillä tunneilla jätetään vähemmälle pitkäkestoiset, passiiviset venytykset ja keskitytään enemmän dynaamisin liikkein ja hengityksellä tehoa lisäten hakemaan kehoon joustoa, pituutta ja rentoutta . Venyttely -treeni sopii sekä tanssitunnin päätteeksi palautumiseen että ennen tanssituntia lämmittelyyn. 

Kärkityöskentely (ei kaudella 2021-2022) tapahtuu kovakärkisillä tossuilla. Se jatkaa balettitekniikan kehittämistä pehmeillä tossuilla tanssittavaa muotoa vaativampaan suuntaan. Työskentely on jaettu kahteen ryhmään taitotason mukaan. Alkeisiin voi osallistua kaikki ne, joilla ei ole taustaa tai jotka haluavat vahvistaa perustekniikkaa. Alkeet jatko -ryhmään vaaditaan vähintään vuoden kestänyt, säännöllinen treenaus.

Baletin ilmaisutekniikka (ei kaudella 2021-2022) on suunnattu erityisesti tanssin ammattilaisiksi tähtääville nuorille tanssijoille sekä aikuisharrastajille, joita kiinnostaa syventyminen baletilliseen ilmaisuun. Tavoitteena on kehittää erilaisten tunteiden pukemista näkyväksi, saada ne eloon balettitekniikan avulla noudattaen klassisen baletin tyylillisiä perinteitä. Tunti sisältää lämmittelyosuuden tankoharjoittein, draamakohtauksia eri balettiteoksista sekä variaatiotyöskentelyä ilmaisullisista lähtökohdista.

Tunnille osallistuvan hallittava edistynyt balettitekniikka.

Ryhmätuntien opettajina/ohjaajina toimivat Arja Tervo/ baletti, pilates, lattiatanko, venyttely  ja Eeva Tikka/ ilmaisutekniikka.

Sivu päivitetty 8.2.2022